18 biler påmeldt til årets Rally Monte Carlo Historique

Over nyttår er det igjen klart for den tradisjonsrike Rally Monte Carlo-starten i Oslo.

Bilder: Fra starten i Oslo i 2016. FOTO: KNA 

Rally Monte Carlo er blant motorsportens desidert lengstlevende løp. I dag kjøres det to utgaver – som til tross for samme navn har veldig ulike regler. Rally Monte Carlo for moderne biler er en del av Rally-VM, og her kjøres det lukkede fartsetapper hvor målet er å komme i mål på kortest mulig tid. Rally Monte Carlo Historique er imidlertid et såkalt challenge-løp hvor det handler om å kjøre de ulike etappene på en forhåndsdefinert idealtid med historiske biler.

Challenge-løp er en egen gren innen bilsporten, og også i Norge kjøres det flere løp gjennom året. Dette er i utgangspunktet en bilsport det er enkelt å komme i gang med. Det eneste spesialutstyret som kreves er en ekstern tripteller som gjør at man holder kontroll på tiden.

KNAs president Finn Eirik Eilertsen sammen med bilsportikonet Kjell Gudim (KNA), like før start.

- Det som er morsomt med challenge-løp er samspillet som oppstår mellom kartleseren og sjåføren. Vanligvis er det jo sjåføren som er sjefen i rally, men her er det kartleseren som har kontroll på tiden og bestemmer, forteller Terje Nilssen fra KNA Halden som arrangerer mange av challenge-løpene på norsk jord.

Selv om det teknisk sett er enkelt å delta i challenge-løp kreves det mye av både fører og kartleser for å kjempe i toppen.

Deltakerne Petter Granerud (KNA) og Stein Røed (KNA).

- Når man kjører i mål er det snakk om tidels sekunder forskjell fra den forhåndsdefinerte idealtiden, så det gjelder å ha full kontroll hele tiden, forteller Nilssen.

Det ultimate challenge-løpet

Rally Monte Carlo Historique ses på som det ultimate challenge-løpet, og løpet har lange tradisjoner i Norge. Allerede i 1931 gikk den første starten fra Stavanger, og siden gang har en lang rekke biler startet turen til fyrstedømmet fra Norge. 

- Det er 18 påmeldte biler som skal starte fra Oslo, så det ser ut til å bli en veldig morsom dag 31. januar, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. 16 av de startende er norske team, men det kommer også to team fra Tyskland og Frankrike som vil starte i Oslo.

 

Valter Jensen (KNA) som deltok, sammen med Ole Christian Veiby (KNA), Anders Jæger (KNA) og Per Christian Håveødegård (KNA) like før starten i 2016.

Bilene skal starte fra plassen foran Nationaltheatret, og Skiaker oppfordrer alle som har mulighet til å ta turen innom startområdet mellom 09.00 og 10.00 den 31/1.

- Både vi, førerne og arrangørene i Monte Carlo synes det er morsomt at vi får muligheten til å vise frem en liten del av løpet og alle bilene for folket i Oslo denne dagen, sier han.

For første gang i Oslo vil det også være mulig å stille til start i det som kalles Rally Monte Carlo Classique. Dette er et løp som følger samme løype som Historique-løpet, men konkurransedelen er tonet ned og kun bilmodeller som deltok i Rally Monte Carlo i perioden 1911-1969 har mulighet til å kjøre.

- Classique-løpet er veldig spennende, og vi håper vi klarer å få på plass noen startende også i dette løpet. Det er en enklere vei inn for mange, og den sosiale delen av dette løpet er minst like viktig som konkurransen, forteller Skiaker.

Se deltakerlisten her: