KNA og Rallye Monte-Carlo Historique

I Norge har vi et stort miljø som driver med bilsportsgrene Challenge, og et av årets høydepunkter er Rally Monte Carlo Historique.

 

-KNA skal være en klubb for alle som driver med bilsport, være seg om du kjører lokale bilcrossløp eller drømmer om å komme til Formel 1. En stor del av våre medlemmer kjører Challenge-løp og historiske rally. Det arrangeres en rekke løp i Norge, og mange eventyrlige løp i utlandet. For eksempel East African Safari Rally eller Rally Monte Carlo Historique, hvor det hvert år deltar mange nordmenn, forteller generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.

Lang historie

Norge og KNA har spilt en sentral rolle i et av bilsportens mest legendariske rally, nemlig Rally Monte-Carlo. Norge var allerede i 1931 startsted for denne bilsportsbegivenheten, der deltakerne kjørte fra Stavanger, ned til Monaco via kontrollposter, og møtte førere fra flere Europeiske startsteder for å kjøre rally i de spektakulære områdene rundt den glamorøse byen. 

Dette løpet starter fra forskjellige steder, som Oslo, Stockholm, Glasgow, Barcelona, Reims og Monaco. Det er bilklubben i Monaco, ACM (Automobile Club de Monaco) som er arrangør av selve rallyet og så har ACM samarbeidene bilklubber rundt i Europa som står for arrangementet på startstedene. KNA er en av de bilkubber som har et godt samarbeid med ACM i Monaco på dette området.

Dette samarbeidet mellom KNA og ACM ang startsted i Rallye Monte-Carlo går faktisk så langt tilbake som til 1930 tallet. Gjennom hele 1930 tallet var Stavanger det mest populære startstedet i Rallye Monte-Carlo. Arrangert av KNA Stavanger. Tre ganger i denne perioden kom startet vinnerlaget fra Stavanger, men disse vinner bilene hadde ikke norsk besetning.

Verdens eldste rally

Rallye Monte-Carlo er verdens eldste rally. Den første utgaven gikk så tidlig som 1911. Med en så lang historie så har det naturlig nok blitt enkelte år rallyet ikke har blitt arrangert. Bl.a. under andre verdenskrig. Etter det oppholdet kom Rallye Monte-Carlo i gang igjen i 1949. Da med Oslo som startsted og KNA som arrangør. Startsted var utenfor KNA hotellet i Parkveien. Gjennom 1950 tallet var Oslo startsted hvert år og fra 1960 annethvert år slik det fortsatt er.

1955 var et spesielt vellykket Rallye Monte-Carlo år sett med norske øyne. Med startnummer 201 på bilen startet det norske laget Per Malling og Gunnar Fadum fra KNA hotellet og kjørte inn til den hittil eneste norske totalseieren i det opprinnelige og tradisjonelle Rallye Monte-Carlo.

Rallye Monte-Carlo er ikke bare det mest berømte rally og det lengst arrangerte rally. Det er også et av de lengste rally som finnes. Rallyet har tradisjonelt hatt en begrensning på antall startende biler. Totalt kommer det med på startlisten noe over 300 biler. Det startes som nevnt fra mange steder rundt i Europa og enkelte år også fra Marrakesh i Marokko.

Rallye Monte-Carlo er et såkalt stjerneløp ved at det startes fra flere steder samtidig for så å samles et sted i syd-Frankrike og deretter kjører deltakerene en felles rallyrute i fjellene innenfor Monaco.

Fra 1999 fikk det opprinnelige Rallye Monte-Carlo start og mål lagt kun til Monaco. Moderne og mer krevende rallybiler, høyere kostnader og synkende deltakerantall var noen av elementene som fikk ACM til å introdusere Rallye Monte-Carlo Historique. Det ble en umiddelbar suksess for ACM og det er fulle startfelt på 315 biler hvert år. Også i år da over 500 lag melde seg på innen fristen gikk ut i november. Bilen må være av et merke og modell som gikk i Rallye Monte-Carlo mellom 1955 og 1980.

Gode norske resultater

Norske deltakere gjør det tradisjonelt svært godt i Rallye Monte-Carlo Historique. Både i 2000 og 2009 startet totalvinner laget fra Oslo. I år 2000 vant kartleser Tom Granli sammen med den svenske sjåføren Åke Anderson i en Mercedes 300.

I 2009 startet KNA Halden laget Svein Lund og Tore Fredriksen fra Oslo og tok totalseier i en Datsun 240Z. Norsk totalseier ble det også i 2004 da Monty Karlan med kartleser Stein Røed i Volvo 142 startet fra Monaco og tok seieren i et startfelt på 330 biler.